Základní chyby při hubnutí

Několik základních chyb, které v souvislosti s hubnutím a zdravým stravováním často opakujeme.

  • Jo-jo efekt – všichni o něm mluví, ale jen málokdo mu opravdu rozumí.

Snad každá žena snad někdy držela DIETU. A ne jednu – některé ženy jsou expertky na diety!

Jak diety fungují? Za měsíc, dva, tři se dostaví výsledky a zhubnete. Jenže vaše dieta končí a stejně tak i hubnutí. Vracíte se do starých kolejí a za měsíc jste opět na původní váze. Klasický jojo efekt. Naštvete se, že dieta nefungovala a zkoušíte další, lepší a tak pořád dokola.

Takové diety nemají smysl, nikam to nevede.

NEDRŽTE DIETU a jezte pravidelně!

 

  • Jídlo

Máte pár kilo navíc a snažíte se zhubnout. Možná zkoušíte nějakou dietu, nebo se snažíte omezit velikost porcí.

Měsíc, možná dva jíte méně a ono NIC. Co se děje? No jíte málo!

Paradoxně tudy cesta nevede. Důležité je, v jaké podobě kalorie přijímáte.

Různé zdroje kalorií mají různý vliv na úbytek hmotnosti. Pokud významně omezíte stravu, tělo si začne dělat zásoby a Vy přibíráte!

Je ale zbytečné kalorie počítat. Důležité je přijímat správné kalorie.

Kalorie dělíme na dobré a špatné. Podstatné při hubnutí je, co vlastně jíte. Nejlepší strategie na hubnutí je volit potraviny s co nejnižší energetickou hodnotou. Pokud do svého jídelníčku zařadíte více potravin, které mají méně než 2 kcal na jeden gram, zhubnete pohodlněji a natrvalo.

Tyto potraviny s nízkou koncentrací energie jsou zároveň obvykle bohaté na vlákninu, antioxidanty nebo čisté proteiny, a budou přínosem pro vaše zdraví.

Jezte pravidelně a hlavně ty správné potraviny!

 

  • Cukr

Cukry rozlišujeme na jednoduché či složené cukry.

Pro nás jsou důležité zejména ty složené – sacharidy, které přijímáme v přílohách: rýže, těstoviny, brambory, vločky, celozrnné pečivo… To jsou ty, které nás zasytí a především se spíše uloží jako zásobní glykogen do svalů.

Naším nepřítelem jsou jednoduché cukry – bílý cukr, sladidla, ale i ovoce – tyto cukry jsou určeny k tomu, aby nám dodaly rychlou energii.

Pokud jíte zdravě, ale zařazujete velké množství ovoce, sladkých sirupů, celozrnných sušenek, ochucených jogurtů apod., může být problém právě tady.

Dále jsou tu tzv. skryté cukry. Napadlo Vás, vzdát se cukru a nahradit ho umělým sladidlem? Místo klasické Coca-Coly – Cola light? Umělá sladidla jsou ve výrobcích s označením light, v trvanlivém pečivu, nápojích, cukrovinkách, džemech a žvýkačkách. Umělá sladidla zvyšují chuť k jídlu a hlad, přesně tyto dva faktory, nejsou při redukci váhy žádoucí.

Zajímejte se o množstvím cukru ve výrobcích, čtěte složení!

 

  • Pitný režim

Pokud chcete zhubnout, tak se snažíte zbavit tuků v těle. Jíte zdravě, cvičíte, máte dostatek pohybu a nehubnete, nebo jen pomalu, pak může být chyba právě  v nedostatečném přísunu tekutin. Je nutné za den vypít cca 2-3 litry vody, aby spálené tuky mohly také někudy odejít! Tuky vyplavíte jedině touto cestou. Nepijete – tuky neodejdou.

Pijte často v malém množství, min. 2 litry denně!

 

  • Hmotnost

Nejhorší možný ukazatel štíhlosti – váha! Časté vážení vás přivede jen zbytečně do stresu.

Váha jako taková, je špatný ukazatel úspěchu či neúspěchu v hubnutí.

Pokud se zvážíte na začátku procesu hubnutí, pak poctivě cvičíte, jíte zdraví prospěšné potraviny s dostatkem bílkovin – pak vaše váha po pár týdnech nemusí ukázat nijak zásadní úbytek. Měření metrem po obvodu – pas, boky, stehna, je objektivní ukazatel!

Při cvičení totiž dochází k posilování vašich svalů a v důsledku toho rostou, sílí a jsou těžší než tuk. Proto váha nemusí moc klesnout.

Nehleďte na váhu – měřte se!

 

  • Pohyb

V zásadě jde o to, že se hýbete hodně nebo naopak málo. Příliš mnoho aktivit, pohybu má za následek, že tělo neodpočívá, nemá dostatek relaxu na obnovu sil a živin.

I cvičení má své hranice a většinou nemá smysl cvičit příliš mnoho. Samotné cvičení se na úspěchu podílí cca 30% – zbytek je strava a pitný režim.

Chcete-li zhubnout, musíte sladit obojí – stravu i pohyb, resp. dostatek pohybu.

Cvičte, ale nepřehánějte to!

 

  • Kardio

U pohybu a cvičení obecně platí, že se dělí na anaerobní a aerobní.

K hubnutí potřebujete kardio (aerobní cvičení) jako běh, rychlá chůze, jízda na kole (rotoped, spinning), plavání, aerobic. Jednoduše řečeno je potřeba cvičit tak, abyste se mírně zadýchali a tento pohyb udržovali minimálně 30 – 45 minut, protože teprve v tu chvíli dochází k intenzivnímu spalování tukových zásob. Důležité je nejprve pořádně zatížit nohy (VibroGym), tím vyčerpáte glykogen v těle a pak si dát kardio (VacuSpace) a tuky spalujete hned a účinně.

Nezapomínejte na kardio cvičení při hubnutí!

 

  • Relax

Obecně platí, že nejméně 1 den v týdnu si dejte „oraz“. Pokud tělo každý den zatěžujete cvičením, nemá čas na dostatečnou regeneraci. Alespoň 1-2 x týdně odpočívejte. Odpočinek – to je čas, kdy vaše tělo opravuje svalová vlákna, která jste používali při posilování a tím buduje svaly pevnější a silnější. Během odpočinku také doplňuje zásoby glykogenu, které pak budou využity při dalším tréninku. Trénink je důležitý, ale odpočinek taky. Bez pořádného odpočinku a dostatku spánku nečekejte výraznější pokroky.

Pokud spíte méně než 7-9 hodin, váš cíl zhubnout bude hůře dosažitelný. Spánek ovlivňuje vše, od zvýšení apetitu po rychlost metabolismu. Spánek musí být prioritou. Dostatečné množství spánku má obrovský vliv na hubnutí.

Najděte si čas na odpočinek a kvalitní spánek!

 

  • Soustředění a motivace

Na cvičení je potřeba se plně soustředit a být správně motivován, věřit si. Motivace je pro spousty lidí obrovský problém, protože bez ní dříve nebo později skončí. Choďte cvičit ve dvou či více lidech, a motivujte se navzájem.  Při cvičení se nerozptylujte např. přemýšlením o práci, co musíte ještě nakoupit apod. Vše začíná v hlavě.

 

Soustřeďte se, věřte si a jděte za svým cílem!